napájecí zdroje, redukce
NAPÁJECÍ ZDROJE , REDUKCE A ROZVADĚČE
Nejčastěji používáme napájecí zdroje bezúdržbové , gelové akumulátory,
které většina z Vás velmi dobře zná.Mají nesporně velkou přednost také
v tom , že jsou velmi vhodné pro skladování bez jakéhokoliv rizika ,že se
vyleje elektrolyt apod. Protože jsou olověnné , tak jsou velmi těžké. Dále
je důležité aby napětí u vybitého akumulátoru nekleslo pod 11 V. Každý vý-
robce uvádí své hodnoty ale v praxi mám vyzkoušeno , že skutečně tyto
akumulátory nesnáší značné vybití pod stanovenou minimální hodnotu
napětí a také dlouhé skladování bez nabití na patřičnou hodnotu.Pokud to
nedodržíme hrozí trvalé poškození akumulátoru a už jej nikdy nenabijeme
na požadovanou hodnotu napětí. O tom však je dosti psáno i na internetu
a každý výrobce bezúdržbových gelových akumulátorů uvádí své specifické
návody pro použití a údržbu. Jeden z prvních gelových akumulátorů , který
se mi osvědčil na portejblu byl gelový akumulátor na 12V , kapacita 6,5 Ah
typ LONG , výrobce TAIWAN nebo u některých jiných výrobců je běžná ka -
pacita 7 Ah. Později se začaly objevovat další a to např.gelové akumuláto -
ry YUASA , BB BATTERY , BENCELL a další ...
POZNÁMKA : Poněvadž v poslední době jsem obdržel několik dotazů , kde
je možné zakoupit náhradní Akumulátor za typ BENCELL , který se používá
i v akumulátorových svítilnách na 6 V. Je to akumulátor EMOS , který plně
nahradí původní AKU ve svítilně. Rovněž má 6 V / 4,2 Ah. Tento náhradní
akumulátor můžete objednat na stránkách : AKUMULATOR EMOS
U této svítilny je možné také použít jako náhradu za původní žárovku
svítidlo LED 5W / 6 - 24 V jasně svítící. Je možné tuto LED objednat na
stránkách wish.com Cena LED však byla , bohužel zvýšena o 100 %.
Svítilna BEN ELECTRONIC , model 3810 kde lze uplatnit AKUMULÁTOR
EMOS 6 V , 4,2 Ah.
Z velkých akumulátorů používáme hlavně akumulátor 12 V VARTA , který
má kapacitu 90 Ah. Pro dobíjení akumulátorů v terénu používáme běžné
nabíječe a nabíječky , které jsou napájeny napětím 230 V ~ z elektrocen-
trály 2,5 kW.
Pokud vyjíždíme do nepřístupného terénu , kde se nedá zajet automobilem,
skalnaté kopce a útvary , používám solární nabíječky a QRP zařízení .V tom
případě jsou nejlepší nabíjecí články AAA nebo AA typu GP nebo v poslední
době jsou v prodeji např.v prodejně GM ELECTRONIC články B-ENELOOP,
které téměř netrpí samovolným vybíjením při delším skladování.
Gelové olověnné akumulátory 6 V a 12 V
Velký výběr gelových olověnných akumulátorů za výhodnou cenu najdete
na stránkách fy ATOS ELEKTRO
Nabíječka gelových akumulátorů 6 V a 12 V
Pro akumulátory např. 12 V lze použít nabíječ 12 V / 500 mA
REDUKCE A ROZVADĚČE mají výhodu v tom , že je okamžitá možnost různě
kombinovat zapojení jednotlivých spotřebičů v terénu jako jsou radiostanice
příslušenství k radiostanicím ,osvětlení a další pomocné přípravky. Poněvadž
se používají převážně 2 typy napájecích konektorů pro 12 V je důležité podle
zásuvek urychleně volit možný způsob připojení. Jsou to zásuvky PAL , které
osobně uznávám , poněvadž mají velmi dobrý i středový kontakt , což je
hlavně důležité u spotřebičů , kde je vyšší odběr proudu ,tedy více jak 4 A atd.
Konektory EURO , které mají středový odpružený kolík a ke kontaktu dochá-
zí pouze při čelním kontaktu zásuvky a zástrčky. To je bohužel nedostatečné,
hlavně při jízdě , kdy různým chvěním vozidla dochází k samovolnému uvolnění
středového kontaktu , tím dochází k nedokonalému spoji a při větším proudo-
vém odběru dochází k přechodovému odporu. V tom místě se začne konektor
zahřívat a má to za následek roztavení a deformaci plastického obalu konektoru.
To se v praxi velmi časo stává zejména při zapojení chladícího boxu v automo-
bilu. Proto uznávám především konektory PAL , které jsou vhodné daleko více
pro větší proudové odběry.
Pro napájení LED lampiček , používám miniaturní konektory se středovou du-
tinkou. K tomu slouží malá skříňka , kde je těchto zásuvek více pro připojení
většího množství spotřebičů.
Malá rozvodna a redukce PAL - EURO
Dále je velmi vhodnou pomůckou rozvodna 12 V , která je univerzální tím ,
že má mnoho vývodů jako zdířky pro banánky.Do těchto potom můžeme snadno
zapojit různé redukce po domácku vyrobené což je v terénu velmi pohodlné
a rychlé. Rozvodna má také voltmetr z diod LED , takže máme stále kontrolu
nad stavem akumulátoru. Červená Led indikuje vybitý akumulátor , tedy je již
nepoužitelný , žlutá LED upozorňuje na to , že napětí je 10,8 V až 12 V a to už je
částečně vybitý a zelená LED indikuje , že při zátěži je napětí nad 12 V , tedy
stav akumulátoru je v pořádku.
Schema voltmetru s použitím 3 kusů LED diod je velmi jednoduché. Jsou požité
2 ks IO typ 7400 , které jsou již zastaralé ale běžně se vyskytují v domácích
zásobách v šuplíku. Pokud vše postavíme správně dle schématu , tak voltmetr
funguje na první zapojení.Já tento voltmetr používám již několik let také v auto-
mobilu k indikaci stavu akumulátoru a mohu jej doporučit. Máte stále kontrolu
nad stavem akumulátoru.
Rozmístění součástek na desce s plošnými spoji
Samozřejmě někdo si řekne ,že se s tím dělat nebude.Ano dnes takový indikátor
koupíte kdekoliv na čerpacích stanicích PHM ,kde je výběr v autodopľňcích a pří-
slušenství. Ale ten kdo má třeba chuť si něco postavit a zbavit se několika pře-
bytečných součástek v šuplíku je zde možnost si jej postavit.
NASTAVENÍ POSTUP
Trimry P1 a P2 nastavíme úrovně napětí tak,že u žluté LED bude 10,5 až 11,8 V
a u červené bude nastavené trimrem tak,aby bylo 10,5 V ,tzn. akumulátor bude
vybitý.Zelená LED bude ukazovat vyšší úroveň jak 12 V,tzn.akumulátor je nabitý.
Pokud vše postavíme dle schematu mělo by to fungovat na první zapojení.